lördag 11 augusti 2012

Rallytävling Timrå

Idag var det dags för rallylydnadstävling på det jag betraktar som hemmaklubben, dvs Timrå brukshundklubb (även om vi tävlar för Svenska rottweilerklubben). Sammanlagt 35 startande och vi startade som nummer 32 vilket innebar en lång väntan.

Det kändes bra när vi värmde upp men det strulade rejält för ekipaget före oss vilket nog stressade matte en del. Så när det trasslade till sig för oss på redan sjätte momentet så stängde min hjärna av och jag var helt övertygad om att jag missat att springa på två moment vilket skulle resultera i ett avdrag på 20 poäng...

Det är nämligen så att en tempoförändring fortsätter fram tills det kommer en skylt som "bryter" den, vilket antingen är en ny tempoförändring eller slalom. Det schyssta med rallylydnad är att det är sånt domaren går igenom på banvandringen, och är man osäker är det alltid okej att ställa frågor då!

Hur som helst så fungerade tydligen autopiloten rätt bra, jag sprang tydligen! Inget avdrag där alltså! Vi slutade på 87 poäng och därmed kan vi lägga till ännu en godkänd start i meritlistan!

Ett av de första momenten, där jag ska gå runt en liggande Danis

Domaren Emil Falk i kamouflagemönster studerar oss noga

1 kommentar: